Review Smokey Goodness

Een review over Smokey Goodness stond hoog op mijn lijstje toen ik eenmaal was begonnen aan het bouwen van deze site. Jord Althuizen is toch wel de held van de Nederlandse BBQ-wereld. Als nuchtere Hollander is hij wereldkampioen BBQ geweest en weet hij de grenzen van het barbecueën continu te verleggen en inspireert hij anderen om van de traditionele kipspiezen af te wijken. Hoe hij dit doet? Voornamelijk met zijn kookboekenreeks ‘Smokey Goodness’, waarvan inmiddels alweer de vierde in de maak is!

Review Smokey Goodness

Mijn barbecue-avontuur begon toen ik van een van mijn beste maten het eerste boek Smokey Goodness kreeg. Het boek maakte meteen indruk; hij is groot, ziet er stoer uit en met Jord gewapend op de cover met een stuk Angus beef zie je meteen waar het om draait: vlees!
Grappig weetje; in de inhoudsopgave van het boek staat ook een hoofdstuk ‘Very Vegeterian’, maar bladerend naar pagina 158 merk je dat dit hoofdstuk niet bestaat. Ik kan niet anders dan vermoeden dat dit opzettelijk is gedaan. Barbecueën zonder vlees gaat gewoon niet. Al heb ik met een zwager die vegetarisch is, toch inmiddels wel een aantal leuke tips voor barbecueën met vegetarische gasten.

Ter zake; het boek. Wil je even heel snel weten of ik het een aanrader vind? Het maakt me niet uit hoe je eraan komt, maar koop dit boek of zet het op je verlanglijstje. Dit boek wil je gewoon hebben. Hieronder lees je waarom.

Smokey Goodness – Jord Althuizen

Foto van Smokey Goodness - Jord Althuizen
Cover van Smokey Goodness

Look & Feel
Smokey Goodness ziet er niet alleen stoer uit, het is stoer. Je ziet dat het is gemaakt voor en door mannen. De fotografie is raak en laat je om 8 uur ’s morgens al verlangen naar een T-bone steak. Wat het extra gaaf maakt, is dat er niet alleen foto’s van de recepten in staan, maar ook van de hele lifestyle eromheen. Dit boek focust zich vooral op de Amerikaanse versie van barbecueën en laat deze lifestyle dan ook in haar puurste vorm zien. Geen in scene gezette foto’s van mannen – en vrouwen! – die een stuk vlees aan het bewerken zijn, maar vuile schorten en serieuze gezichten.

De inhoud
Dit boek is niet alleen een aanrader als je jezelf Pitmaster mag noemen. Juist als je meer wilt leren is dit een echte must-have. De eerste 23 pagina’s leren je de basics van het barbecueën, variërend van barbecuejargon tot de verschillende typen brandstof. Ga er op een zondagochtend lekker voor zitten en Jord neemt je mee in de wereld van het barbecueën. Dit doet hij zonder poespas maar in duidelijke taal. De recepten in Smokey Goodness lopen uiteen van klassiekers als festival style spare ribs en beer can chicken tot een minder voor de hand liggende Cuban sandwich Smokey style. Maar ook het maken van rubs, bijgerechten en snacks worden uitvoerig besproken.

De recepten
Zodra je het boek openslaat, loopt het water je in de mond en dat is niet anders als je er eenmaal mee aan de slag bent geweest. Een gerecht uit Smokey Goodness kan bijna niet mislukken. De ingrediëntenlijsten zijn verder duidelijk en ook redelijk makkelijk te verkrijgen, er staan soms wel een aantal specifieke dingen in die je niet bij de lokale supermarkt kan krijgen, maar zelf ben ik hiermee nog nooit in de knoei gekomen. Ook het bereiden van het gerecht wordt goed uitgelegd: van de juiste temperatuur van de grill tot de bijgerechten en de rubs. Wat misschien ook meespeelt is dat Jord zelf een relaxte uitstraling en manier van vertellen heeft waardoor je snel geneigd bent om ook de tijd en je rust te pakken als je lekker aan de slag gaat – essentieel als je met een nieuw gerecht aan de slag gaat.

Facts:
Titel: Smokey Goodness
Auteur: Jord Althuizen